SC Reinot Kolilla 12.-14.6.2015

Lokakuun ekana tiistaina 2014 kahvila Runossa me Tampereen skootteriyhteisö sen kuulimme: Ensi kesänä, viikkoo ennen Juhannusta Kolille. the Road Captain Helmer oli varannut mökin Pielisen rannalta.

Kun talven mittaan reissua sunnittelimme Helmerin kanssa, tuli ajatus samalla ajaa vähän pitempi lenkki. Helmer oli sitä mieltä että Kajaanin Palokankaalla sijaitsevassa Mantan Grillissä saa Suomen parasta Kebabbia. Siksipä päätimme jollakin porukalla ajaa Kolille Kajaanin kautta ja yöpyä Manamansalossa. Talven mittaan reissuumme tuli vielä lisäys: Pielisen ympäriajo ennen mökille asettumista.

Torstaina 11.6 klo 8:30 Tampereen Aitolahden TB:lle kokoontui 2 hurjaa ja 1 kurja. Marko läksi tälle reissulle kuuspuolikkaalla retro-Kawalla, Helmerillä on ajokkina kakspuolonen Kymco Ejaculation Special Edition Plus ja minulla Suzuki AN 400 ½ Maxi Scooter. Pakkaamisessa tuli tietysti hiki, mutta kun Läntistä ohikulkutietä Aitolahdelle ajelin ja hiki ajoviimassa kuivui tuli aavistus että tänään ei tarvii lämpimän takia tuskailla. Aitolahdella Purkin tankki täyteen, oma tankki tyhjäksi ja menox.

Kun talvisin ajokauden ulkopuolella muistelee edelliskesien reissuja, tuppaa käymään samoin kuin inttimuistoille: Ikävät asiat/kelit unohtuu, muistaa vain ne hyvät. Ja näiden hyvien muistojen vallassa minäkin joskus rupean kuvittelemaan mahdottomia: Ajaa SS 1000 Purkilla. ( 1000 mailia 24 tunnissa ). Kun sitten Aitolahdelta kohti Keuruuta ajoimme tuli iän mukanaan tuomat realiteetit hyvin esille: Jouduin jättämään virtsanäytteeni n. joka kolmannelle bussipysäkille. Ei puhettakaan mistään SS tonnista. Keuruulla kahvit liikenneympyrän Nesteellä, lämmittelyä ja tietty WC. Keuruulta matka jatkui Karstulan Kirkkovuoren näkötornille. Näkötorni on tiettävästi Pohjoismaiden korkein hirsinen näkötorni, 100 hirsivarvia, n. 20 metriä korkeasta tornista aukeaa hyvät näköalat. Karstulan keskustassa Kymco ja Suzuki olisivat halunneet syödä Kebabbia, mutta Kawasaki puhui meidät ympäri ja söimme mantelikalaa, oli hyvää.

Kivijärvi, Kinnula ja Reisjärven TB. Ihana baari, lämmintä ainakin 27, tuntui hyvältä hypotermian rajamailla. Haapajärvi, Nivala, Haapavesi, Pulkkila ja Kestilän TB. Tankkaus, tyhjennys ja kahvit. Kestilästä emme enään koukanneet Kemin kautta, vaan tiemestarimme jo malttoikin ajaa lyhintä päällystettyä tietä Manamansalon lossille. Elämäni ensimmäinen lossimatka kakspyöräisellä sujui ilman kommelluksia ja Manamansalon mökki nro 4 sai yövieraat. Että tuntui sauna hyvältä ja samalla tuli uitua ekaa kertaa elämässäni Oulujärvessä.

Perjantaina 12.6 Manamansalon isäntä teki oharit. Oli luvannut tulla laittamaan aamupalaa 8:30. Kun yhdeksältäkään ei vielä näkynyt, Marko nosti kytkintä ja me Helmerin kanssa panimme variaattorin pyörimään. Aamupala Paltamon Nesteellä, samalla luovuimme ajatuksesta käydä Mantalla Kepapilla, mihin mahaan olisimme sen syöneet?? Naapurinvaara, Vuokatti, Rautavaara ja Nurmes ABC. Täällä meidän piti tavata joku joka oli Helmerille ilmoittanut lähtevänsä Pielisen ympäriajoon. Ketään ei kuitenkaan tullut ja syötyämme lähdimme rengas-matkalle kolmistaan. Lieksassa pikapysähdys ja sit pikkuteitä etiäpäin. Helmer muisteli että jossain Nurmeksen ja Lieksan välillä pitäisi olla Mätäsvaaran vanha kaivosalue, mutta me emme sitä löytäneet, siltikään vaikka kysyimme neuvoa paikalliselta. Joko hän neuvoi väärin, tai me ymmärsimme väärin. Pieniä kommeluksia oli, mm. pieni porukkamme jakaantui kahtia kun Marko jäi poimimaan tieltä Helmerin taskusta tipahtanutta vihkosta, joka erehdyttävästi muistutti setelinippua. Me Helmerin kanssa teimme sen virheen mitä letka-ajossa ei ikinä saisi tehdä: Emme katsoneet tarpeeksi usein peileihin. Kun lopulta huomasimme Markon puuttuvan letkasta olimme ajaneet jo niin monesta tienhaarasta ettei Marko meitä enään löytänyt. Mutta lopulta olimme mökki nro 7 pihassa. Koskapa Helmer on myös itseoikeutettu Reinojen presidentti oli mökkimme nimi tietysti Mäntyniemi. Mökissä oli jo lämmöt ja valot päällä. Tampereelta suoraan tulleet Arppa ( Burgman 400 ), Jyppä ( Vespa 250 ), Pena ja Hannele ( Honda Helix 250 )olivat perillä ennen meitä rengas-matkalaisia. Pian paikalle tulivat myös Make pääkaupunkiseudulta ( Opel Kadet ) ja Anssi Joensuusta ( Px 125 ). Tasasimme hiukan hengitystä, lämmittelimme ja sitten ostoksille ja tankille kylän Saleen vai oliko Alepa.

Koli valloitettiin lauantaina 13.6. Ala-parkkipaikalta gondolihissillä hotellin parkkipaikalle ja siitä sitten rappusia kipuamaan. Kolin maisemat lumosivat kyllä meikäläisen, Pohjanmaan pojan. Ylläri oli myös se kun kallioihin oli kulunut ”polkuja” sinne missä oli eniten vuosisatoja kuljettu. Kun Koli oli valloitettu menimme syömään Kolinportin Nesteelle. Nesteen pihalla oli menossa jonkin sortin kyläjuhlat, kirpparimyyjiä ja vanhoja traktoreita ja autoja. Oli myös Tuhti-peräkärrylle tehty traktorivetoinen sauna joka oli lämmin. Hirsiseinät ja puukiuas. Kurkkasin sisään ja olisi huvittanut jäädä saunomaan. Peräkärry kun iso oli niin saunan edustalle oli vielä mahtunut vilpola. Mökille palattuamme minä vetäydyin yläkertaan päikkäreille, muiden jäädessä pitämään grillikatokseen ”vuosikokoustaan”. Loppuilta meni saunoen, uiden ja tarinoiden. Ja joku soitti älykännykästään tilanteeseen sopivaa musiikkia.

Sunnuntaina ajelin kotiin itsekseni aikalailla suorinta reittiä, luonto piti taas huolen etteivät yhtämittaiset ajorupeamat päätä huimanneet. Aika monta tolpan juurta tuli kasteltua. Hirvensalmella Jari-Pekassa puin sadekamppeet ja hyvä niin, loppumatka meni sateessa, Orivedellä satoi oikein kunnolla. Pitkästä viikonlopusta kertyi yli 1600 km ja Purkki toimi loistavasti, ei ainuttakaan ongelmaa.
______________________________________________________________________________________________________
Suzuki AN 400 Burgman Limited, 2009

Kommentit

Otsikossa sen jo sanoin!!

Käyttäjän Markku S kuva

hieno kertomus ! Tapsa lisää näitä juttuja ja laita Potkulautaankin !!!!

Ämppäri

hieno tarina .....lisää näitä juttuja !!!

Käyttäjän tapijo_tanpere kuva

Potkulautaan on uskominen, niin tarina julkaistaan seuraavassa Potkiksessa