23.-26.7.2015 Arskan kaa Saariselällä

Ikämme alkoi varmaan kolmosella kun rupesimme haaveilemaan että sinä kesänä kun täytämme 50 lähdemme moottoripyörillä Lappiin. Jos ei omaa pyörää vielä siinä vaiheessa ole niin sitten vuokraamme pyörät.

Minä sain ison vesi-Rosvon hankittua jo 45-vuotiaana, Arskalla meni tiukemmalle. Hän hankki Yamaha XJR 1300 viisi vuotta myöhemmin. No minulla tuli samana keväänä vissiin se viidenkympin villitys. MP rupesi tuntumaan tylsältä ja mieleni rupesi tekemään Maxiskootteria, olinhan ajanut Rosvollani jo kuutena kesänä. Rosvo siis vaihtui Burgmaniin. Kesä 2014 meni kuitenkin niin että hyvistä yrityksistä huolimatta yhteistä reissua emme saaneet tehtyä. Kumpikin tahkosi suunnallaan ja keräsi kokemuksia ja kilometrejä ”uudesta” ajoneuvosta.

Ke 22.7.15 Tre-Kuru-Alavus-Seinäjoki-Kauhava-Evijärvi-Kaustinen-Toholampi-Rautio-Alavieska-Merijärvi-Pyhänkoski-Pyhäjoki-Raahe.
494,3km. Satoi ja oli kylmää.

Tämä oli ensimmäinen pitempi ajorupeama silmälasit päässä. Kevääseen asti sinnittelin ilman laseja ja lukiessa käytin Tiimarin lukulaseja, mutta kesällä rupes tuntumaan niin tukalalta että menin Instruun ja tilasin kunnolliset 2-tehot. Kyllähän kirkastu maailma, jouduin Purkistakin laittamaan kellon oikeaan aikaan, aikaisemmin ei ollut niin väliä kun en sitä kuitenkaan nähnyt. Hienoo oli Instrusta ajaa kotiin, kun näki kauas ihmisten ilmeet yms. ja toisaalta näki Purkin mittariston ja Navin näytön.

Vaimo-kulta ei hyvää henkinyt kun kotiin tullessani leikinpäiten sanoin: Ai jaa, ton näkönen.

Kuru-Alavus välillä lasin sangat rupesivat painamaan erittäin ikävästi. Vedin tien sivuun ja muutin lasien asentoa vähän. Avattava kypärä on tässä kohtaa bueno. (BMW System 6) Ennen Alavusta jouduin toppaamaan kaikkiaan kolme kertaa ennenkuin passeli asento löytyi. Minulla toimii parhaiten semmonen että laittaa lasit päähän normisti ja sit nostaa sangat 3-4 mm irti korvista eli lasit ovat vähän ”nokallaan”.

Alavuden pahasti syrjässä olevalla ABC:llä pidin kahvi- ja lämmittelytauon. Seinäjoella hankin muistikortin kameraani. Minulla on niitä ensimmäisiä digijärkkäreitä jossa on ”lähes c-kasetin” kokoinen muistikortti. Niitä ei ihan joka fotokaupassa myydä mutta Foto-Formalta sellainen löytyi hyllystä. Edellisenä päivänä kysyin Lielahden Gigantista ja Prismasta, turhaan.

Toholammilla pidin ruokapaussin ja itekseen kun liikkuu niin saa syödä mitä haluaa: KEPAPPIA ranskalaisilla. Lampilta pikkuteitä Merijärvelle. Tädin luona kahvit ja pikainen käynti hautuumaalla molempien isovanhempien haudalla. Raahessa kävin tietty kuvaamassa Purkkini museorannassa. Sisko tarjosi yökortteerin Puu-Raahessa.

To 23.7.15 Raahe-Oulu-Kiiminki-Yli-Ii-Tainiemi-Nuupas-Rovaniemi-Sodankylän sotilaskoti-Saariselkä
600,2km. Hyvä ajokeli.

Arska soitti siskon ovikelloa 10 min ennen määräaikaa. (Mies tekee mitä miehen pitää tehdä) Olen tuntenut Arskan kesästä 80 ja ikinä hän ei ole mistään myöhästynyt. Eikä prätkän hankinta näymmä muuttanut tätä piirrettä. Vähän aikaa ihastelimme toisemme ajopelejä, niinkuin asiaan kuuluu. Nyt laitoin lasit päähän jo kuin vanha tekijä. Jossain Liminka-Kempele huitteilla pyssäsimme sen verran että katoimme ilmanpaineet. Tainiemi-Nuupas välillä bussipysäkillä luovutimme virtsanäytteet, luovuttamisen jälkeen siinä jumppasimme ja venyttelimme niin ohi ajoi Maxi. Nostimme molemmat sotilaallisesti kättä. Ei turjake morjestanut. Tunnistin Maxiksi kun oli 2 etulyhtyä ja korkea visiiri. Kerkesin jo ajatella että eikö omat heimoveljet, Pohjois-Pohjalaiset, morjesta. Mutta tämä oli ainoo. Muitakin Maxisteja tuli reissulla vastaan ja kyllä muut morjesti.

Sodankylän Sodebaarissa kävimme verestämässä inttimuistoja. Arska kävi intin Kajaanissa, mut mä suoritin omani Sodankylässä kakkos Patterissa. Olin silloin kirjoilla Hyvinkäällä, sain aika hyvät lomanpidennykset.

Lomarenkaan kautta hankittu lomaosake Saariselällä oli vähintääkin riittävä. Kuivauskaapissa oli hyvä kuivatella ajo-kamppeita ja saunan lämmitimme joka ilta. Huoneessa ei ollut kuuma eikä kylmä ja Arska ei kuorsannut. Arska on myös positiivinen poikkeus: Hänen käteensä ei ole kännykkä kasvanut kiinni, vaikka hänellä uus älykännykkä onkin. Tuli siis iltaisin juteltua, vaihdettua kuulumisia ja ihan oikeesti kerrottua/kuunneltua mitä kuuluu? Aamupalalla kävimme 2x HolidayClubilla ja kerran Riekonlinnassa.

Pe 24.7.15 Saariselkä-Inari-Utsjoki-Nuorgam-Saariselkä
557,6km. Hyvä ajokeli.

Utsjoella Uulan Säästössä oli tän reissun kalleinta bensaa, ysivitonen maksoi 1,71. Arskan käyttämä ysikasi oli 1,74. Ajattelimme että Nuorgamissa varmaan ois halvempaa, kun norjalaiset käyvät siellä tankkaamassa, mutta bensa oli niin vähissä että emme uskaltaneet lähteä tälle n. 40-50 km taipaleelle tankkaamatta. Ja kun kerran tankattiin, niin vedettiin täyteen asti. Nuorgamista emme viitsineet ajaa samaa uraa Utsjoelle, ajoimme Norjan puolelle ja tulimme Utsjoelle toist puolt jokkee. Tie oli huomattavasti paremassa kunnossa Norjan puolella.

Utsjoella söimme Annukan grillissä. Kun syönnin päälle tulimme pyörille, kohtasi siellä näky jota ei joka päivä näe. Purkin keula oli sinisenään raatokärpäsiä, olivat tullet nekin lounastamaan. Hämmennyin niin että en hoksannut edes valokuvaa ottaa, hätistin vain kärpäset pois. Silloin huomasin että Purkin keula oli täynnään sääskien raatoja ja verta. Takaisin ajaessa pysähdyimme Jounin kaupalla Kaamasessa.

La 25.7.15 Saariselkä-Ivalo-Raja-Jooseppi-Ivalo-Kaunispää-Kiilopää-Saariselkä
217,1km. Tihkutti vettä ja oli kylmää.

Ivalossa oli jonkinsortin markkinat. Ajoivat mm. Ivalojoessa kilpaa moottorikelkalla, siis veden päällä. Ivalojokikaan ei ole heinäkuussa jäässä. Raja-Joosepin rajanylityspaikalla kävimme vain kun olimme ”siellä suunnalla” käymässä. Takasin tullessa Ivalossa lounastimme: KEPAPPIA ranskalaisilla. Pizzerian terassilla oli liivijengiä istuksimassa, yhden selässä luki MCC Sons of Abraham. Toi on tamperainen kristitty prätkäkerho, mut olimme niin jäässä että en jaksanut olla sosiaalinen: Sisälle, veskiin ja kepappia naamariin + 2 kahvii ja 1 munkki. Kun taas tarkenimme jatkaa, oli liivijengi häipynyt. Ennen kämpille menoa valloitimme viä sekä Kaunis- että Kiilopään. Ja niin pökätillä olin että en tajunnut Kaunispään huipulla kattoo korkeuslukemaa Navista, tai jos katoin se kattominen ei taltioitunut kovalevylleni.

Su 26.7.15 Saariselkä-Sodankylä-Pelkosenniemi-Kemijärvi-Ranua-Pudasjärvi-Oulu
557,3km. Hyvä ajokeli.

Minä Pelkosenniemellä oikein kyttäsin että jos näkisin Andy McCoyn patsaan, en nähnyt. Arska oli nähnyt se oli ollut ihan tien vieressä. Kemijärvellä söimme Aakkosilla mut tankkasimme 30 metrin päässä TB:llä Tän 30 metrin matkalla bensa halpeni monta senttiä. Ranualla on Vanhoillis Lestadiolaisten kansanopisto ja siellä loppui juurikin tuona sunnuntaina Opistoseurat. Noin 200 tuhatta miljoonaa asuntoautoo pyrkimässä Ranualta Oulu-Kuusamo tielle. Voitte uskoa et hermo lepäs. Siinä kohtaa kun jonon perään tökkäsimme, Navi kertoi että risteykseen on matkaa vielä 4,8km. Vilkku vasemmalle ja vastaantulijain kaistaa ohi. Oisko tuo se elämäni pisin ohitus?? Tietysti tämmösellä matkalla jo tuli autoja vastaankin ja piti palata omalle kaistalle, mutta kiltisti Lessut antoivat tilaa, ei yhtään torven törähdystä. Putasjärven Nesteellä joimme viimeiset kahvit, kiiteltiin seurasta, kehuttiin toisiamme ja luvattiin pitää yhteyttä hamaan loppuun asti ja ottaa taas joskus uusiksi vaikka Kilpisjärven maisemissa. Arska jatkoi Putasjärveltä kotiinsa asti, minä olin Oulussa toisella siskolla yötä.

Lapsuuden kotiini ja mummolaan tuli sanomalehti-Kaleva niin kauan kuin muistan.Olipa leuhkaa siskolla lukea ma aamuna Kalevaa ja erityisesti Petri Hiltusen piirtämää Kalkkaro-sarjakuvaa. Tällä hetkellä Kaleva on ainoa sanomalehti joka Kalkkaroo julkaisee ja pitää kyseistä sarjakuvaa hengissä. Aikaisemmin tuo mainio sarjis ilmestyi myös Aamulehdessä, mutta lopettivat peijakkaat. Tilalle tuli varmastikki maailman huonoin sarjis: Kamala luonto. Minä tuosta kimpaannuin niin paljon että lopetin kyseisen aviisin tilauksen. Mutta vaimo-kulta sit tilas lehden omalla nimellään. Voi ryökäle, kolme päivää kesti meikäläisen Kalkkaro-protesti.

Ma 27.7.15 Oulu-Kärsämäki-Pihtipudas-Viitasaari-Uurainen-Multia-Keuruu-Orivesi-Tre
553,9km. Keuruulla rupes satamaan, lämpötila oli sopiva.

Kokonaiskilometrit 2980,4 km. Purkki toimi loistavasti, ei ainuttakaan murhetta.
______________________________________________________________________________________________________
Suzuki AN 400 Burgman Limited, 2009

Kommentit

Käyttäjän Markku S kuva

hieno juttu taas ....!

Ämppäri

Käyttäjän vespito kuva

Hieno ajokertomus ja reissu oli teillä.

Kyllä pitkässä reissussa ja varsinkin lappiin suuntaituvassa on sitä jotain sanoinkuvaamatonta.

Saman tyyppinen lapinkierros on omissakin haaveissa itänyt jo pidemmän aikaa...